Marktmacht

van supermarktketens en agribusiness.

Situatie in Europa (‘de flessenhals’):

160.000.000     consumenten

  89.000.000     klanten in de winkel

      170.000      winkels

            600      supermarkten

               110      distributiebedrijven (supermarktketens)

          8.600     verwerkende industriën

         80.000    producenten van halffabrikaten

       160.000    toeleveranciers

    3.200.000    boeren

Van oudsher hadden agrifood ketens zoals Cargill (169.000 werknemers in 163 landen) de grootste marktmacht. Zij verliezen nu echter terrein aan de distributeurs, de supermarktketens die met hun ‘eigen merken’ de gevestigde merken aanvallen.

Voor een toelichting zie de 2e bladzijde van een (engelstalige) samenvatting van het boek ‘Koe 80 heeft een probleem’, lees hier.

 

De bedrijven hebben niet alleen marktmacht maar ook grote invloed op onderzoek en politiek. (Zie ‘Hungry Corporations, in tabel hieronder).

 

 

 verslag van workshop over marktmacht tijdens de 2e Voedsel Anders conferentie  13 feb. 2016
 Verslag van een middag over ‘Boer en marktmacht’, georganiseerd door GroenLinks vóór de EU verkiezingen, op boerderij ‘De Beekhoeve’, o.a. over de EU-mededingings-wetgeving, lees hier  13 mei 2009
 Engelse samenvatting (20 pag.) van ‘Europe Inc.’: read more. (Boek over de invloed van Europese bedrijven op de Europese politiek, m.n. de EU Commissie, door O. Hoedeman en E. Wesselius e.a., van ‘Corporate Europe Observatory’, www.corporateeurope.org )  mei 2006
Nederlandse samenvatting (8 pag.) van ‘Hungry Corporations’, een boek van Helena Paul over  hoe agrifood bedrijven de voedselketen maar ook het onderzoek en de politiek domineren,  lees hier . Voor langere engelstalige versie, met onderwijsproject: read more  november 2005
 ‘Supermarkets’- engelse samenvatting van 2 teksten, een door Myriam vd Stichele (SOMO) en een van  J. Whateley ( UK Food Group), in English (5 pages) read more  september 2005

[/su_table]