De BBC ging bij Huon en zijn vrouw op bezoek en maakte een filmpje van de karakteristieke boer die al 70 jaar op dezelfde manier zijn land bewerkt. Dat betekent dat hij geen gebruik maakt van moderne technologieën. Hij heeft zelfs geen tractor, maar bewerkt het land met ossenkracht. Met zijn ossen ploegt hij het land, de pootaardappelen gaan één voor één de grond in en de koeien melkt hij met de hand. Kunstmest? Welnee, de mest van zijn eigen dieren voldoet uitstekend.
Gratis weggeven van je bedrijf is een originele oplossing voor een al langer bestaand probleem: het ontbreken van een bedrijfsopvolger. Ook in agrarisch Nederland een veel voorkomend probleem, schrijft Cor Pierik in een blog op BoerenBusiness. Volgens het CBS heeft 60% van de boerderijen waar het bedrijfshoofd 55 jaar of ouder is, geen bedrijfsopvolger. De komende 10 jaar zullen 15.000 boerenbedrijven een besluit moeten nemen over hoe ze verder gaan.
ontwikkeling hoeft te zijn, met name voor het familiebedrijf. Omdat door de ontwikkelingen (bijv. big data en reclames over slim boeren) aan de hand van specialisatie en het management het bedrijf steeds meer een verkeerstorenachtige functie krijgt. Van achter je pc het bedrijf en de gewassen aansturen via drones, luchtfoto’s voor bemesting en bespuitingen,en straks met zelfrijdende tractorenen landbouwmachines op een steeds groter areaa werken. Zo kun je als akkerbouwer al snel de binding met je bedrijf kwijt raken, en bepalen data en high technologie de voedselproductie. Het allround boerenvakmanschap wordt specialisme, en boerengezinsbedrijven worden kapitaalintensievemini-multinationals. Toch ben ik ervan overtuigd dat binnen de plantaardige landbouw het gezinsbedrijf nog een goede toekomst heeft. Daar is een grondige belangenbehartiging voor nodig. Daar is de NAV voor nodig.’