Wordt Oregon de vierde staat waarin bedrijven verplicht zijn op een etiket te vermelden dat het product van GMO-planten komt (‘labelling’)? Het verschil in de verkiezingen was minder dan 900 stemmen en dan heeft men recht op hertelling. Dit alles ondanks de 20 miljoen dollar die door grote voedsel- en chemische bedrijven besteed zijn aan een tegen -campagne. Monsanto gaf bijna $5 miljoen, DuPont Pioneer $4.5 miljoen, Dow AgroSciences meer dan $1.1 miljoen, en Pepsi en Coke, die suiker en mais gebruiken die d.m.v. genetische modificatie resistent zijn tegen bestrijdingsmiddelen (zodat men maar raak kan spuiten) hebben samen meer dan 3.5 besteed. Het vorige record in Oregon tijdens een eerdere verkiezingscampagne toen er door de voor- en tegenstanders gezamenlijk 12 miljoen werd besteed.
Het Center for Food Safety leidde de vóór-campagne en slaagde erin 1 miljoen aan fondsen te vergaren. Maar het waren de duizenden vrijwilligers die het verschil maakten.
Connecticut en Maine hebben al voor etikettering gestemd maar in allebei de gevallen zit er een clausulee aan vast: mits verschillende andere staten ook gaan etiketteren. Vermont was de eerste staat waar men zonder reserves vóór etikettering stemde. ‘Zelfs als we deze slag verliezen hebben we de oorlog nog niet verloren’, aldus de woordvooerster van het Center for Food Safety. Mensen hebben recht om zelf te kiezen wat ze eten, en daarvoor moeten ze weten wat ze eten.
Er waren verkiezingen voor Governor en Senator, maar zoals gewoonlijk waren er meer onderwerpen waarover men kon stemmen, o.a. dit punt ‘GMO labelling’. In Europa is het al verplicht, net als in Australië, Japan, Rusland en china, en dat willen Amerikanen nu ook.
Op 15 december, 5 weken na de eerste stemming, kwam het bericht dat er geen etikettering komt. De hertelling wees uit dat er weliswaar niet 2000 maar 837 stemmen te kort waren. Lees het blog op Center for Food Safety. De schrijver is er vano overtuigd dat het een kwestie van tijd is voor eteikettering toch verplicht wordt in the States.